Bureau Europa vertaalt het boek Machine à Amuser in een unieke expositie.
Iedere architect kent Le Corbusier en zijn beroemde overtuiging dat “het huis een woonmachine is” (‘La maison est une machine à habiter’). Toch is er één gebouw in het oeuvre van deze puristische modernist die geen woonmachine, maar eerder een instrument tot puur vermaak was.
In zijn boek Machine à Amuser. The Life and Death of the Beistegui Penthouse Apartment beschrijft Wim van den Bergh de ontstaansgeschiedenis van het beroemde penthouse van de Frans-Mexicaanse millionaire bachelor Charles de Beistegui. Het penthouse werd ontworpen en gebouwd door Le Corbusier en Pierre Jeanneret aan de Champs-Élysées tussen 1929 en 1932.
Bureau Europa vertaalt dit boek nu in een expositie. Want Machine à Amuser is niet alleen het verhaal van ee…
Iedere architect kent Le Corbusier en zijn beroemde overtuiging dat “het huis een woonmachine is” (‘La maison est une machine à habiter’). Toch is er één gebouw in het oeuvre van deze puristische modernist die geen woonmachine, maar eerder een instrument tot puur vermaak was.
In zijn boek Machine à Amuser. The Life and Death of the Beistegui Penthouse Apartment beschrijft Wim van den Bergh de ontstaansgeschiedenis van het beroemde penthouse van de Frans-Mexicaanse millionaire bachelor Charles de Beistegui. Het penthouse werd ontworpen en gebouwd door Le Corbusier en Pierre Jeanneret aan de Champs-Élysées tussen 1929 en 1932.
Bureau Europa vertaalt dit boek nu in een expositie. Want Machine à Amuser is niet alleen het verhaal van een tot heden onderbelicht ontwerp van een van de belangrijkste architecten van de twintigste eeuw. Het is ook een vermakelijk én herkenbaar spel tussen opdrachtgever en architect. Zowel de interactie tijdens dat proces als het surrealistisch aandoende eindresultaat ervan komen in de tentoonstelling naar voren.
Het is ook een verhaal over de haute bohème, de Parijse café society waarin de Beistegui verkeert. Zijn feesten zijn uitbundig en excentriek: de opening van zijn nieuwe palazzo in Venetië in 1951 wordt nog steeds gezien als het bal van de eeuw. In de tentoonstelling wordt deze excentrieke wereld geïllustreerd aan de hand van foto’s, filmmateriaal, originele tijdschriften en objecten.
Last but not least is Machine à Amuser een verhaal over de tekening, en het tekenen als architectonische onderzoeksmethode. De reconstructietekening als idee heeft dan ook een prominente plaats in de tentoonstelling.
Machine à Amuser is onderdeel van Bureau Europa's diverse najaarsprogramma The Grand Tour.