De eerste Nederlandse solotentoonstelling van Matgorzata Mirga-Tas is een primeur van formaat. Naast haar spectaculaire wandtapijtenreeks Re-enchanting the World zijn ook niet eerder vertoonde en speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte werken te zien.
Over de kunstenaar
Matgorzata Mirga-Tas (Zakopane, 1978) is een Poolse kunstenaar en activist die behoort tot het Roma volk. Een van oorsprong nomadisch volk dat verspreid is over een groot deel van de wereld. Mirga-Tas werkt in verschillende media, maar is vooral beroemd geworden om haar grootschalige textiele werken waarin ze de Roma identiteit vanuit een feministisch perspectief viert en ontdoet van vooroordelen. Haar carrière heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, met als hoogtepunt haar invulling van het Pools paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2022.
Re-enchanting the World
De monumentale, twaalfdelige serie panelen getiteld Re-enchanting the World werd oorspronkelijk gemaakt voor het Pool…
Over de kunstenaar
Matgorzata Mirga-Tas (Zakopane, 1978) is een Poolse kunstenaar en activist die behoort tot het Roma volk. Een van oorsprong nomadisch volk dat verspreid is over een groot deel van de wereld. Mirga-Tas werkt in verschillende media, maar is vooral beroemd geworden om haar grootschalige textiele werken waarin ze de Roma identiteit vanuit een feministisch perspectief viert en ontdoet van vooroordelen. Haar carrière heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, met als hoogtepunt haar invulling van het Pools paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2022.
Re-enchanting the World
De monumentale, twaalfdelige serie panelen getiteld Re-enchanting the World werd oorspronkelijk gemaakt voor het Poolse paviljoen van de Biënnale van Venetië in 2022. Het Bonnefanten kocht twee delen uit deze serie aan. Rondom deze serie werken wordt ander kenmerkend werk van Mirga-Tas getoond, alsmede nieuw en zelfs nog nooit eerder vertoond werk.
Het project Re-enchanting the World (2022) is een poging om de Europese kunstgeschiedenis en beeldtaal uit te breiden met voorstellingen uit de Roma-cultuur. Mirga-Tas creëerde voor het Poolse paviljoen een magische wereld die gelinkt is aan mythes, astronomie en aloude gebruiken. Het project omvat twaalf werken, die ieder een maand van het jaar uitbeelden. Deze dierenriemen komen ook vaak in de (meestal classicistische) West-Europese kunst voor. Dan zien we goden uit het oude Griekenland en Rome, of Christelijke motieven. Verhalen en beeldmotieven die welbekend zijn naar West-Europese maatstaven en die bijna als een taal gebruikt kunnen worden. Maar deze dierenriemen zijn zeer specifiek voor een bepaalde kunsthistorie binnen Europa, en sluit vele andere culturen uit.
Centrale thema: Roma zijn
Het centrale thema in het werk van Mirga-Tas is de ervaring van het Roma zijn, waarbij ze altijd uitgaat van een vrouwelijk perspectief. Met haar kunst probeert ze de transnationale identiteit van het Roma volk te vangen, maar is ze ook bezig het folkloristische imago dat Romagemeenschappen en hun cultuur hebben af te breken. Tegelijkertijd laat ze zien hoe groot de invloed van het kolonialisme en kolonisatie op haar volk is geweest. We hoeven niet over verre grenzen te kijken om culturen te vinden die Europeanen als ‘niet westers’ beschouwen. Morena Bamberger (Roermond, 1994) maakte speciaal voor het museum een nieuw werk over haar Sinti familie in dialoog met kunstenaar Małgorzata Mirga-Tas.
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt dankzij Ammodo.
Ammodo ondersteunt ook de solopresentatie van de Libanese kunstenaar Mounira Al Solh (Beiroet, 1978), in 2025 in het Bonnefanten te zien.