Drama 1882 van Wael Shawky, een krachtige video-installatie over de Urabi-revolutie, biedt een kritische blik op kolonialisme en machtsverhoudingen.
Het Bonnefanten Maastricht, het Centraal Museum Utrecht en het Stedelijk Museum Amsterdam hebben gezamenlijk de veelgeprezen video-installatie Drama 1882 van de Egyptische kunstenaar Wael Shawky aangekocht.
Tussen geschiedenis en actualiteit
Drama 1882 behandelt een cruciaal moment in de Egyptische geschiedenis: de nationalistische Urabi-revolutie (1879-1882), waarin het Egyptische leger in opstand kwam tegen de Europese invloed. In 1882 werd deze opstand neergeslagen door de Britten, die Egypte vervolgens tot 1956 bezet hielden. De film fungeert zowel als geschiedenisles als een analyse van de huidige politieke situatie wereldwijd. Shawky benadrukt de urgentie van dit moment van mondiale politieke veranderingen en revoluties. Hij stelt vragen over macht en wie de autoriteit heeft om iemand als terrorist, verzetsstrijder of held te bestempelen.
Drama in verschillende betekenissen
In Drama 1882, gezongen …
Het Bonnefanten Maastricht, het Centraal Museum Utrecht en het Stedelijk Museum Amsterdam hebben gezamenlijk de veelgeprezen video-installatie Drama 1882 van de Egyptische kunstenaar Wael Shawky aangekocht.
Tussen geschiedenis en actualiteit
Drama 1882 behandelt een cruciaal moment in de Egyptische geschiedenis: de nationalistische Urabi-revolutie (1879-1882), waarin het Egyptische leger in opstand kwam tegen de Europese invloed. In 1882 werd deze opstand neergeslagen door de Britten, die Egypte vervolgens tot 1956 bezet hielden. De film fungeert zowel als geschiedenisles als een analyse van de huidige politieke situatie wereldwijd. Shawky benadrukt de urgentie van dit moment van mondiale politieke veranderingen en revoluties. Hij stelt vragen over macht en wie de autoriteit heeft om iemand als terrorist, verzetsstrijder of held te bestempelen.
Drama in verschillende betekenissen
In Drama 1882, gezongen in klassiek Arabisch door professionele performers, speelt Shawky met de verschillende betekenissen van het begrip 'drama'. Dit omvat zowel het idee van theater en entertainment als het gevoel van catastrofe en onze twijfel aan de geschiedenis. De scenografie van de film, met een langzaam bewegende achtergrond, creëert een gelaagd effect dat doet denken aan een bewegend schilderij. De film heeft het karakter van een opera, met muziek en teksten gecomponeerd door Shawky zelf.
Wael Shawky
Wael Shawky (1971, Alexandrië) woonde tot zijn 13e in Mekka en studeerde later in de Verenigde Staten. Hij verwierf bekendheid met zijn filmtrilogie Cabaret Crusades (2010-2015), waarin hij met marionetten de geschiedenis van de Christelijke kruistochten vanuit een Arabisch perspectief belicht. Shawky richt zich vaak op thema's die verband houden met veranderende samenlevingen en migratie. Zijn werk is internationaal tentoongesteld in gerenommeerde instellingen zoals het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, het Louvre in Parijs, en Tate Modern in Londen. Drama 1882 markeert zijn eerste tentoonstelling in Nederland en zijn introductie in de Nederlandse museumcollecties.
Drama 1882 binnen de Collectie Nederland
Met de aankoop van Drama 1882 haalt Nederland een sleutelwerk van een internationaal vermaarde kunstenaar binnen. Het werk heeft niet alleen een grote artistieke aantrekkingskracht, maar is ook urgent en relevant voor het huidige kunstveld. Het biedt een kritische blik op de geschiedschrijving rondom kolonialisme en benadrukt de veranderende machtposities in het Midden-Oosten. Dit maakt het werk universeel betekenisvol en een belangrijke toevoeging aan de Collectie Nederland. Shawky's werk sluit aan bij de huidige tendensen in de hedendaagse kunstwereld, zoals te zien in het werk van kunstenaars als Patricia Kaersenhout, Natasja Kensmil, Remy Jungerman en Mounira Al Solh.